Waarschijnlijk puilt je e-mail alweer uit door vele Black Friday kortingen, ontkom je er in winkelstraten ook niet aan en herken je de hysterische beelden vanuit Amerika… Aanstaande vrijdag (26-11) is het weer zover, Black Friday. Een van oorsprong Amerikaans fenomeen die elk jaar ook meer Nederlandse retailers aanspoort hieraan mee te doen.
Naast dat retailers het gevoel hebben achter te blijven als ze niet meedoen, denken consumenten ook dat ze moeten kopen tijdens deze commerciële traditie. Elk jaar worden er weer meer producten gekocht tijdens het Black Friday weekend. Maar wie of wat betaalt de werkelijke prijs van deze ‘goedkope’ producten?
Dat zijn de arbeiders in lagelonenlanden. Werknemers die al snel zestien uur per dag werken voor lage lonen, waardoor jij je T-shirt voor €5 kunt aanschaffen. Naast het minimumloon werken deze arbeiders ook nog in de meest slechte en ongezonde werkomstandigheden.
Daarnaast betaalt het klimaat ook een hoge prijs voor jouw goedkope item. Doordat je je als consument laat meeslepen in talloze kortingen en acties, word je getriggerd te moeten kopen, omdat je anders te laat bent. Waardoor je uiteindelijk producten koopt die je helemaal niet nodig hebt. Dit leidt sterk tot overconsumptie. En (over)consumptie heeft grote gevolgen voor het klimaat. Sterker nog, het kopen van spullen draagt het meest bij aan klimaatverandering volgens recent onderzoek van Greenpeace. Nog meer zelfs dan het eten van vlees of een vakantie met het vliegtuig. Doordat we met z’n allen steeds meer spullen kopen, worden er ook meer spullen weggegooid. Amerika produceert jaarlijks alleen al zo’n 25miljard kilo aan kledingafval en het duurt jaren voordat deze kledingstukken vergaan.
De duurzaamste manier om als ondernemer aan Black Friday mee te doen, is dus eigenlijk om er niet aan mee te doen. En als consument zijnde zou ik mij echt niet gek laten maken. Want zijn dit nu echt veel hogere kortingen dan andere acties?
Don’t panic! It’s just another Friday.