‘Sustainable’, ‘Ecological’, ‘Environmental’ zijn woorden die steeds vaker te horen zijn in winkelstraten en op webshops. Duurzaamheid is in de mode. Winkelketens spelen hier dan ook maar al te graag op in. Maar is deze kleding wel echt zo duurzaam? Of is het een ideale marketingtool om het bedrijf in een beter daglicht te zetten? Wat ook wel greenwashing wordt genoemd.
Het lastige aan greenwashing is dat het erg ongrijpbaar is, waardoor het in eerste instantie moeilijk vast te stellen is. Als je je dan toch een beetje in bepaalde (fast fashion) merken verdiept, is de marketing positiever dan de feiten beweren.
Persoonlijk ben ik nogal sceptisch over fast fashion merken die beweren dat ze super duurzaam en ethisch verantwoord zijn. Mijn mening is dat er bij de productie van eerlijke en groene kleding 100% rekening met mens, dier en klimaat wordt gehouden en niet slechts een klein deel hiervan. Vaak is het geval dat een kleine duurzame verandering in de productieketen of een klein deel van de collectie een grote promotie krijgt binnen een bedrijf. Terwijl het grootste gedeelte van de collectie nog steeds zwaar vervuilend en mensonterend is.
Neem bijvoorbeeld de Conscious collectie van H&M. Er wordt in deze collecties gebruik gemaakt van 95% duurzamer katoen, ook wel BCI-katoen genoemd (Better Cotton Initiative). Het klopt dat er bij deze katoensoort minder chemicalien worden gebruikt dan bij ‘gewoon’ katoen, maar het is geen biologisch katoen. Natuurlijk is BCI-katoen al beter dan ‘gewoon’ katoen, maar hierdoor mag H&M nog niet zeggen dat de Conscious collectie biologisch is en is het zeker geen sustainable fashion. Want hoe zit het met de arbeidsomstandigheden? En het productieproces? En de kwaliteit van deze collectie? Het blijft nog steeds Fast Fashion!
Wil je als consument bewust duurzame kleding aanschaffen en geen bijdrage leveren aan de slechte
omstandigheden in de kledingindustrie? Vermijd dan om je kleding te kopen bij fast fashion ketens,
want dit zijn de grote spelers die de oneerlijke, milieuvervuilende kledingindustrie in leven houden.