Het seizoen veranderd en overal zie ik alweer Kerstcollecties voorbijkomen. Van een nog gekkere kerstbal tot aan een synthetisch feestjurkje. Het assortiment lijkt ieder jaar groter te worden en als consument kun je er niet omheen. Dan staat Black Friday straks ook nog voor de deur… ‘20% korting op de gehele collectie’, ‘1+1 gratis’, ‘OP= ook echt OP’… Dit kun je toch niet laten liggen?
Hoe ontstaat een endorfine rush?
Nee dat lukt ook vaak niet en eigenlijk is het erg natuurlijk. Het stofje dat vrijkomt in je lichaam bij het aanschaffen van iets nieuws is bij velen wel bekend, namelijk endorfine. Trots dat je bent bij het kopen van een nieuw artikel, omdat je er misschien al een tijdje naar opzoek was of omdat je misschien denkt er een goede deal uit gehaald te hebben. Ik herken het. Helaas is deze endorfine rush maar van korte duur… het gevolg? Het verlangen naar meer. Dit is moeilijk onder controle te krijgen, want dit zit in onze natuur. Dus je zoekt weer naar een nieuwe boost om het verlangen te stillen. En met de huidige invloeden van social media en webshops versnelt deze boost.
Te veel chocola is toch ook niet gezond?
Hoewel het natuurlijk is, is het niet per definitie gezond. Dit is hetzelfde als met voedsel. Je lichaam wil altijd door blijven eten, omdat in het verleden (tijd van de jagers en verzamelaars) er een kans bestond dat je een tijd geen beschikking had tot voedsel. Dit zit nog steeds in onze natuur, waardoor we door blijven eten. Het grote verschil is dat we in vele gevallen wel constant eten binnen handbereik hebben. Maar we weten allemaal toch dat te veel eten niet goed voor je is?
Is er een oplossing om je endorfine rush te stillen?
Hoewel ik denk dat we niet zomaar onze natuur kunnen aanpassen, is het mogelijk om die rush niet (zo snel) te krijgen. Het gaat voornamelijk ook over een mindset. Tot 15-20 jaar geleden was er toch ook nog geen sprake van een ultra fast fashion industrie of extreem gekke kerstballen? Het zou geweldig zijn dat we ons verlangen kunnen omdraaien: Dat we er juist heel blij van worden om te kiezen voor geen aankoop. Dat is ook de kracht van keuze, dat je kunt beslissen om juist niks te kopen. Dat je je trots voelt en er een prikkel ontstaat wanneer je iets niet aanschaft!
Het kiezen voor een tweedehands artikel is duurzamer dan het kopen van een nieuw artikel. Al blijft natuurlijk het verlangen naar meer alsnog hetzelfde. Bij iedere mogelijke aankoop is het van belang om je bewust af te vragen of je het wel nodig hebt. En bij een beetje ethisch vermogen, houd je ook nog rekening met de milieu- en sociale aspecten van een product. Laten we samen de endorfine rush stoppen!!